Kortreist fysisk aktivitet – ut når vinter

Tekst og bilder er utarbeidet av LNT Nordland, og godkjenning for gjenbruk er innhentet. Noen justering av tekst er gjort.

KOMFORT UTOVER VINTEREN!

Vinteren kommer alltid tidsnok, og det er spesielt koselig å dra frem pledd, stearinlys og fyr i peisen. Uten at jeg har funnet frem forskning og statistikk, tror jeg folk flest er mindre aktive når det går mot mørkere og kaldere tider. 

Jeg snakker mye om fysisk aktivitet og alle helsegevinstene det fører med seg på lang sikt. Men når alt kommer til stykket er vi opptatt av å ha det bra med oss selv her og nå. Hver enkelt av oss må finne vår motivasjon for å holde mental og fysisk helse i vigør. Det kan være å sovne lettere, sove bedre netter, få mer «ork» og energi på dagen, takle konflikter, ta gode avgjørelser eller bare håndtere mengde oppgaver du skal forholde deg til i løpet av dagen på best mulig vis. Det kan være for å få overskudd til å være på pluss-siden i forhold til kollegaer, venner, familie, «kassa-dama» på butikken. Det kan være at du motiveres av smerte, å oppleve mindre hodepine, kunne gå tur uten vondt i hofter og knær, kunne bruke armene til å vaske håret, klø på ryggen. Kanskje synes du det er befriende å kjenne deg sterk nok til å bære handleposer, løfte barn og barnebarn, hente ting fra gulv, gå trapper og bakker uten «vondter» og tung pust, løfte ting opp og ned fra øverste hylle, føle deg trygg og stødig på glatta.. For noen er trygghetsfølelsen avgjørende for om man velger å gå ut når det er frost og glatt eller ikke!

Vi finner ofte motivasjon når ting blir viktig nok for oss. Greier vi se på god søvn, en kropp som håndterer målene vi har i hverdagen, å være smertefri, å ha overskudd til gjøremål i hjemmet og god energi til folk rundt oss, som belønning? Jeg trener selv styrke for å ha en sterk kropp til jobben min som naprapat, og går tur på fjellet fordi det gir meg godt humør, overskudd, god søvn og et kvikkere hode. Jeg synes sofaen smaker EKSTRA godt når jeg har gått en tur og blitt litt sliten og litt svett. I tillegg er dusjen etterpå helt fantastisk, for ikke å snakke om maten! Jeg føler meg BRA og mer GLAD, og det gjør at jeg gir mer av meg selv til mennesker rundt meg, og de gir tilbake. Så får det være en bonus at vi i tillegg blir mer kreative, tar bedre valg, får bedre minne, forebygger en rekke sykdommer, og med stor sannsynlighet bedre livskvalitet på kort og lang sikt.

Her kommer tre varianter for å få kroppen opp i gir, og for å bli litt svett. Når snøen kommer, kan vi få samme effekt på skituren. Velg korte perioder med litt tung jobb. Hvis dørstokken er veldig høy, kan du si til deg selv at du velger 10 minutter og belønne det. Noen dager vil det være nok men deilig å gjennomføre, andre dager starter man med ti minutter men har enda mer å gi. Bra! Det skal være tungt nok til å kjenne på mestring og glede, men ikke så tungt at du ikke ønsker å gjøre det igjen 

ELGHUFS I BAKKE 

Finn deg en bakke i nabolaget eller i marka. Kanskje har du en bakke på en runde du bruker å gå? Svikt godt i hofter og knær og «ta sats» og skyv aktivt fra. Bruk også armsvingen samtidig til å skyte fart fremover. Armene går diagonalt i forhold til bena. Svir godt i rumpa og setter fart på hjertepumpa. En genial måte å få opp kondisen, varmen i kroppen og humøret på. 
Kan også her bruke staver og “dra” kroppen oppover mens bena jobber på.

DOBLE TRAPPETRINN

Først av alt, velg trappene i stedet for rulletrapp og heisen. Ta doble trappetrinn når du likevel skal opp en trapp. Sett hele foten på trinnet og skyv fra midt og bakre del av foten. Også her kan du bruke armene aktivt for å «ta sats» med hele kroppen. Ganske likt elghufsene med andre ord! Legg merke til hvor fort det går før det går lettere å ta trappene. 

JOGGE/GOGGE EN RUNDE DU LIKER

Gogge er bare et morsomt ord for en mellomting mellom å gå og jogge. Ser du for deg kappgang? Hvis du er glad i naturen og frisk luft, velg deg en runde som også gir deg mentalt påfyll. Lys, nordlys, å se fjellet og havet, frisk luft.. Så får du i pose og sekk.